søndag 30. oktober 2011

Never Let Me Go

Har akkurat sett filmen Never Let Me Go, med Carey Mulligan og Keira Knightley. Det er en science fiction film, men den fokuserer mer på følelser og det mellom-menneskelige enn selve samfunnet. Det handler om Kathy, Ruth og Tommy som bor på internatskolen Hailsham.
Barna blir oppfordret til å male, det er mer fokus på det kreative, enn fag som matematikk eller naturfag. Det kommer frem at barna er kloner, og lever kun for å gi bort organer når de blir voksne.
Først syns jeg ikke filmen var så bra. Men den gjorde inntrykk på meg, jeg klarte ikke slutte å tenke på den. Jeg syns den var vakker, godt skuespill og den hadde en fin langsomhet og vakre bilder. Så jeg måtte lese mer om boken som filmen er bygget på. Under filmen var det små scener som jeg undret meg over, og som jeg vil vite bakgrunnen til. Ikke minst vil jeg vite mer om samfunnet som historien bygger på, det kom ikke så altfor tydelig frem i filmen. Det er jo meningen, men jeg tenker at det står noe mer i boken.
Jeg har lest at mange ikke liker passitiviteten til rollefigurene, spesielt Kathy. Hvorfor de ikke kjemper mer osv. Men jeg kan forstå passitiviteten, det er ulikt for mennesker i hvilken grad man aksepterer ting. Hvor lang tid det tar før man innser om man kan gjøre noe med det eller ikke. Jeg syns det var vakkert at filmen fokuserte på følelsene deres, og ikke en større ytre handling.
Filmen var jo dyster, og jeg har egentlig ikke lyst til å lese boken. Samtidig så vil jeg vite mer, om karakterene, handlingen, alt.






4 kommentarer:

  1. Jeg vet ikke helt om jeg vil se filmen, men jeg vil lese boken :)

    SvarSlett
  2. jeg også, tror boken er fin :) kan jo være interessant å se filmen etter at du har lest boken, selvom man som regel blir litt skuffet.. :)

    SvarSlett
  3. du skriver så fint, og jeg elsker deg <3

    SvarSlett
  4. nå må du skrive noe snart, vil jo ikke miste dine faste lesere :)

    SvarSlett