mandag 2. mai 2011

Middagen

Middagen handler om Paul, en kveld han og kona Claire skal møte broren hans Serge, og hans kone Babette. 
Paul er ironisk, sarkastisk og oppgitt. Mest over broren Serge, en populær kandidat til det kommende presidentvalget. Paul har gjennomskuet Serge fullstendig, hvordan han velger restaurant, kommer for sent med vilje, later som han er oppriktig interessert i vin osv. 
Men Paul har også oppdaget noe på sønnens mobil, noe han ikke vet om han egentlig ville vite. Og som angår begge parene.
Underveis i middagen lurer Paul på hvem som vet, og hvor mye. Ikke minst, hvor mye vet han egentlig selv?
Dette er en samtidsroman som tar utgangspunkt i en ordentlig hendelse i Nederland, jeg vil ikke si for mye om handlingen i boken, siden den egentlig er ganske begrenset. Men boken tar opp forholdet mellom foreldre og barn, hvordan man beskytter de man har nærmest og hva som blir det riktige. Jeg likte boken, men jeg har ikke så veldig sympati med hovedpersonene og jeg tror det gjør at boken ikke gjør nok inntrykk på meg. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar