onsdag 18. mai 2011

Kjerringer

Helene Uri har kommet med en ny bok; Kjerringer.
Den handler om fire kvinner som er lei av at menn får fordeler og kan være nedlatende mot kvinner, bare fordi de er menn, og bestemmer seg for å gjøre noe.

Ella, Celeste, Jenna og Frøydis møtes på et latinkurs. De føler fort et bånd seg i mellom, og begynner å møtes jevnlig hjemme hos hverandre. Det er Ella, akademikeren som holder kurset, vellykket i livet men ulykkelig i ekteskapet, som er det eneste hun virkelig vil skal være vellykket. Celeste er vakker og selvsikker, litt yngre enn de andre. Hun har alltid en elsker eller to, men nå er hun redd, det er noen som truer henne. Frøydis gjør suksess i næringslivet, hun har et søtt dukkeansikt, er bestemt, tjukk og glad i god mat. Hun har en samboer hun er fryktelig stolt av og glad for at hun har. Jenna har samiske sjamaner i slekten, og har arvet de overnaturlige evnene. Hun bor med moren og tenåringsdatteren sin, men nå har moren som hun er så glad i, begynt å surre og Jenna strever med å få plass til henne på et hyggelig aldershjem. Jenna har ventet på at de alle fire skal møte hverandre, og hun vet at det er noe spesielt med en gang. Moren hennes har allerede laget fire sorte kapper, en til hver av dem. Dette er meningen!
Alle kjenner de noen, menn som ser ned på kvinner og gjør akkurat som de vil. De lager en klubb, Kjerringer, og de tar hevn på mennene, tur etter tur.
Jeg liker Helene Uri, og jeg har lest to veldig gode bøker hun har gitt ut tidligere, De beste i blant oss og Den rettferdige.
Boken og karakterene er sympatiske, og som kvinne kjenner jeg meg igjen flere ganger. Jeg tror det er meningen at boken skal være litt morsommere enn den egentlig er, mulig den treffer bedre hos kvinner som er på alder med hovedpersonene. Jeg syns også at den kunne vært snedigere når det kommer til hevnaksjonene. Noen steder blir spenningen bygget opp, så man som leser blir litt villedet ifht til hva som skjer. Det er nok gjort med vilje, men jeg er usikker på hvor vellykket det er.. 
Jeg lurer på hva slags anmeldelser Uri vil få for denne boken, hvordan en eksplisitt "kvinnebok" vil bli mottatt.. Jeg syns hun har en god ide, og hun er flink til å skrive, men for min del hvertfall skulle jeg ønske boken bare var litt sterkere, litt kulere, litt mer spennende eller litt mer morsom.

1 kommentar:

  1. Hmmm, jeg likte boken veldig, veldig godt. Jeg syntes den var underholdene, morsom og spennende. Mulig jeg ikke er litterær nok, at jeg mangler noe vesentlig.... Uansett - jeg anbefaler boka på det varmeste :-)

    SvarSlett