lørdag 12. mars 2011

As we are/ When a painting moves, something must be rotten

Idag har jeg og kjæresten vært på Stenersenmuseet, egentlig for å se Just Loomis sin fotoutstilling As We Are. Det sto at det var bilder fra hverdagslivet i USA, strippere, barn, servitriser osv. Jeg trodde bildene skulle være hakket mer interessante enn jeg syns de var, jeg har jo ikke peiling men syns det kunne vært bra med titler på bildene, for å få litt mer ut av de. Men han var en av de første som tok profesjonelle bilder av AhA, det var på en måte en liten utstilling innenfor utstillingen. Hehe, det var gøy å se gamle bilder av de, spesielt Morten med bandana på hodet. Magne skrev på en plakett at han ser at de er unge og forfengelige, men også med mot og forhåpninger. Det ser jeg også. 




 
Utstillingen When a painting moves, something must be rotten vil utfordre hva et maleri er i dagens media samfunn. Alle er video installasjoner, de fleste bidragene tar utgangspunkt i kjente malerier eller en kjent type malerier. Som Mariana Vassileva som har en moderne versjon av Vermeers "the Milkmaid", der melken sakte helles ned i bollen. Min favoritt var Ori Gersht, Falling Bird. Jeg liker de gamle stillmaleriene, som skal minne oss på at alt er forgjengelig. Her faller fuglen sakte ned i vann, det forstyrrede vannet filmes nøye, og det hele er ganske vakkert og dramatisk på en foruroligende måte. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar