tirsdag 1. februar 2011

Take me to your leader

Jeg rakk akkurat å få med meg science-fiction utstillingen på Samtidskunstmuseet, Take me to your leader! The great escape into space. Jeg og kjæresten min dro på søndag, siste dag det var utstilling.





Utstillingen vil vise hvordan kunst og science fiction gjensidig har påvirket hverandre.

"..Generelt kan man si at den er en refleksjon og et uttrykk for samfunnets rådende og politiske klima
..Når genren beskriver tenkte fremtider, oppdagelser av nye verdener, fantastisk teknikk og spennende vitenskapelige nyvinninger, sier den like mye om vår egen tid som den fremtiden den illustrerer. Science fiction er derfor ikke en guide til fremtiden, men en kritikk av samtiden"

Første jeg ser når jeg går inn er en mini versjon av Darth Vader som spidder en boks med Harry Potter bøkene på lyssverdet sitt. Haha!
Jeg likte ekstra godt Katrin Plavcaks bidrag. Det var et bilde, noen store stener (asteroider..) som hang i luften, og en video. I videoen var det et type menneskehode og en gruppe asteroider som sang, om seg selv og universet, med litt samfunnskritikk. Ifølge programmet spør kunstneren hvorfor vi tror vi er mer verdt enn andre, og i sentrum av universet. Som asteroidene synger: we have been here since the beginning!
Kunstverket til Ilya Kabakov; The Man Who Flew into Space from his Apartment var også spesielt. Vi får være rett utenfor "rommet til" en mann som har skutt seg ut av rommet med katapult og opp gjennom taket og ut i verdensrommet. Rommet er tapetsert med diverse plakater, hvis man vrir nakken sin ser man litt av modellen han har laget over bygården han bodde i, og det er et stort hull i taket. Utenfor rommet hans henger det maskinskrevne notater, med vitneforklaringer fra naboene. Hvis jeg husker riktig skulle mannen hekte seg på energistrømmer i verdensrommet, han hadde regnet seg frem til akkurat tidspunkt det var mulig å bli tatt opp i strømmen, bare han fikk skutt seg høyt nok opp. Han hadde aldri følt seg hjemme på jorden.

Det var en interessant utstilling, med mange kunstnere, ikke alt hadde like mye food for thought, men vi likte den godt. En fin søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar